De filosofie van het kinderschoenenmerk Braqeez is: “De blits maken op het schoolplein, bij je vrienden of gewoon, omdat ze zo lekker lopen.” Nou, met en op mijn nieuwe schoenen doe ik dat zeker. Ze lopen als een tierelier. En de looks? Super stoer. Een witte veter op de voorkant, aan de zijkant een stoere witte streep, bovenaan de schoen net onder mijn enkel een klittenbandsluiting en aan de zijkant een rits. Kijk, dat is handig! Die veters kunnen gewoon gestrikt blijven. De truc zit ‘m in die rits. Ideaal voor boys. En reken maar dat mijn vrienden zien dat ik nieuwe schoenen draag. Ik maak inderdaad de blits op het schoolplein.
Trendvolgend op de voet
Braqeez is een merk dat lang teruggaat, naar 1839. Heus! Toen startte Emiel en Ton van Gastel hun eigen fabriek voor kinderschoenen vanaf 15 jaar. In 1962 kwarm er een naamsverandering, naar Beniamino en breidde de fabriek uit met een speciale focus op mode en hoge kwaliteit kinderschoenen. Bunnies – en die naam ken ik - was het hoofdmerk. In 1988 nemen Marcel en Sjef van Gastel de leiding en dit was de start van het Brakkies merk. Zie je het… toen werd het anders geschreven. Maar de looks was wel al eigenwijs en vrolijk. “Jaren gingen voorbij en tijden veranderden. Brakkies groeide, en werd dan ook een grotere naam. Brakkies werd omgedoopt tot Braqeez. De filosofie bleef onveranderd. De kwaliteit van de schoenen bleef echter onveranderd. Eigenwijs, rebels en in de mode. Braqeez is vandaag een trendsetter onder de naam BQZ”, staat er op www.braqeez.nl. Vandaar dat ik wel eens in de war ben over de naam. Maar volgens mij zit het zo: ik zeg Braqeez en ik mag schrijven BQZ. Cool.