Voor volwassenen zijn er diverse design armbanden om van alles mee te meten, van hartslag tot stappen. Voor kinderen is dat er maar weinig, en juist voor kids is bewegen (en meten) zo goed. Fijn dus dat we een wearable speciaal voor kinderen hebben ontdekt. De naam? Garmin vívofit® jr. Dit polsbandje ziet er niet alleen leuk en gekleurd uit, het is een heuse activity tracker waarmee kinderen worden aangemoedigd om te bewegen. Het is een horloge, takentimer, stappenteller, met app voor ouders. Natuurlijk kun je er nog veel meer mee. Wij hebben getest en ontdekten de functie om het slaapritme te registreren maar ook de takentimer.
Takentimer
Met die takentimer kun je heel veel kanten op. Je stelt de afteltimer in, bij bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes. Onze 10-jarige tester vindt gamen erg fijn en is bijna niet van de bank te krijgen. Als we vragen of hij hond Takkie wil uitlaten vergeet hij dat steevast omdat hij met zijn hoofd in het gamen zit. Dát is met de Vivofit ook voorbij want je stelt de timer in en hup, wandelen. Meteen die stappen tellen. Er is ook een functie in de takentimer om het tandenpoetsen te meten of de tijdsduur om te lezen. Ouders kunnen via de speciale app op de smartphone controleren of het kind zich aan de afspraken heeft gehouden. Wij gebruiken die controlefunctie eigenlijk niet, want vertrouwen in het kind is ook belangrijk. Natuurlijk is het wel handig als de tijd doortikt om het huiswerk te maken en je een persoonlijke assistent om je pols draagt.
Bewegen is gezond
De rekbare polsband oogt leuk en kan dus veel. Wij hebben het tijdens de test vooral gebruikt om flink te bewegen. Hoeveel stappen maak je eigenlijk op een dag? De vívofit jr. houdt het allemaal voor je bij. Ook je bewegingen onder water!
Allemaal fijn:
Het hoge resolutie display is ook in fel zonlicht duidelijk afleesbaar en geeft het aantal stappen, het slaapritme en actieve minuten weer.
De activity tracker kan worden gepersonaliseerd door de naam van het kind in te voeren.
Met de vívofit jr. activity tracker kun je kinderen belonen en motiveren. Zodra het kind het dagelijkse doel van 60 minuten aan activiteiten heeft behaald, kunnen ze leuke feitjes ontvangen en een nieuwe stap in het mobiele avonturenspel ontgrendelen, waardoor kinderen elke dag worden geïnspireerd. Door de toegewezen taken uit te voeren, kunnen kinderen virtuele munten verdienen, die ze kunnen inruilen voor overeengekomen beloningen, zoals 30 minuten langer tv kijken of een vriendje laten logeren.