Gaaf voor Kinderen

Welkom bij Gaaf voor Kinderen

Een sprookje van een vakantie…

altalt

Dag als het mag! Ik wil je iets vertellen over onze keigave vakantie op de Sprookjescamping. Een weekend lang leven als in een sprookje. Ik heb weer vele avonturen meegemaakt en zo genoten. Waarvan? Van het knutselen in het Sprokkeltheater, van de speeltuin voor onze caravan, van mijn luxe bedje in de stacaravan, van alle Sprookjesfiguren, van de handige douches en vrolijke liedjes in het sanitair gebouw en zelfs van die bui regen…

Sprookjescamping de Vechtstreek ligt in het oosten van ons land, dus het is voor mij wel een stukje rijden. In de omgeving van Ommen komen we toch echt in de buurt. Ik zie de camping het eerst. De vrolijke vlaggen wapperen, maar vooral ook de gekleurde autobus met de sprookjesfiguren staat voor het hek. Bij de receptie roep ik zelf al ‘dag als het mag’, want ik ken de camping stiekem al een beetje en in de auto hebben we de cd gedraaid. We krijgen de sleutel van onze gehuurde tourcaravan en we rijden naar veld Drakenvlam.

Spelen
Terwijl mijn ouders de caravan bekijken, ren ik met mijn zusje naar de glijbaan en schommel voor onze deur. Alle kampeerveldjes op de Sprookjescamping hebben een eigen speelveldje met speeltoestellen. Te gaaf. Spelen! Okay, ik kom ook even kijken in onze gehuurde toercaravan… in de voortent staat een tv met dvd-speler, dat is handig voor ’s ochtends vroeg (ik slaap nooit uit!) en in de caravan is een keukentje (ik pak een glas sap uit de koelkast), een eettafel (al gaan we toch buiten of in de voortent eten), een groot bed voor papa en mama en een stapelbed voor mijn zus en ik. Ik slaap boven! Oh ja, er is ook een douche en chemisch toilet, maar het toiletgebouw is vlakbij, dus we doen het daar. Het is trouwens heel gezellig in dat gebouw, want er draait altijd vrolijke muziek van de Sprookjescamping. Tijdens het plassen, handen wassen, douchen, afwassen. Zelfs in de familiebadkamer of in de kamer met sauna of bubbelbad kun je de muziek horen. Ik vind het wel vet. En ze hebben er kleine wc-tjes en douches op hoogte, zodat mama niet hoeft te bukken. Kortom, echt een top sanitair gebouw (de wc-bril wordt na ieder gebruik automatisch schoongeboend).

Elvenvijver
Al snel hebben we vriendjes op de camping en ontdek ik hoe groot het terrein is. Aan het eind van de camping is de Elvenvijver: een strandje aan een meer. Helaas is het tijdens ons bezoek niet echt zonnig of warm, dus kijk ik hier alleen hoe de ganzen in het water zwemmen. Volgende keer neem ik mijn hengel mee, als je er tenminste mag vissen… Je kunt er ook mooi door het groen wandelen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.
We eten in de caravan pannenkoeken en precies bij mijn laatste hap komt Maartje Mensbloem ons halen. We lopen in de vrolijke optocht mee en zingen ‘hup hop heee, neem je knuffel mee!’. In het Theater is een show met Maartje en Lodewijk de Kikkerprins. Erg grappig. We zingen en dansen mee en na afloop ga ik op de foto met Lodewijk.

Knutselen
Moe maar voldaan val ik in slaap en de volgende ochtend gaan we naar de overdekte Sprokkelplaats om te knutselen. Welk sprookjesfiguur zal er nu zijn om ons te helpen? Het is Droesem, de draak. We gaan ook een mooie windvanger van Droesem maken. Eerst is er een kort toneelstukje op het podium en dan kan ik met de begeleiding gaan knutselen. Al is het wel wat druk, dus mama helpt mee. Klaar… tijd om buiten te spelen, voor de deur van het Theater is een mooie speeltuin waar nu heel veel kinderen zijn. Klimmen, klauteren. Als we teruglopen zie ik het buitenzwembad met glijbaan en sproeiers, maar daar is nu wat te koud voor. We gaan zo wel binnen zwemmen.

Spetteren
Na het halen van een paar boodschappen in het winkeltje – we krijgen een gele munt (kinderen kunnen plastic munten sparen voor kleine cadeautjes) – gaan we naar het binnen zwembad. Het is een echt speelbad om te spetteren. Mijn zusje gaat in het echte ondiepe en eindeloos van een klein glijbaantje. Tot ze een vriendinnetje heeft die rondom het kasteel mag spelen. Iets dieper water, maar prima voor een kleintje van 3 jaar. Ik ga ondertussen met papa van de snelle en brede glijbaan en we drijven op grote opblaasbanden door de stroming. We kijken door het raam naar buiten of we in het grote en diepe bad kunnen gaan zwemmen, maar het regent. Toch zijn er enkele durfallen die van de grote glijbaan gaan en baantjes trekken in het grote bad.

Waar is Hannah
Voor de receptie van de camping staat een groot beeld van Hannah de Heldhaftige met haar beer Bumpie. Dit zijn toch wel de hoofdpersonen van de camping, want het hele verhaal is ooit ontstaan rondom Hannah. Wil je weten hoe en wat? Dat staat op de informatie die je bij het inchecken krijgt, en je leest het hier.
Als ik aan Droesem vraag waar Hannah is zegt hij dat ze op avontuur is. Leuk, maar ik wil haar gewoon ontmoeten! Misschien vanavond… Eerst eten we in het restaurant De Kasteelkeuken waar kabouter Kabor de scepter zwaait. Wij nemen het kinderbuffet, want dan kan ik lekker van alles eten. Op de kaart staat dat er pizza, patatjes en frikadellen zijn. Lekker. Bij de eerste ronde neem ik kleine kroketjes en een frikadelletje, in de hoop dat de pizzapunten zo komen. Helaas arriveren die deze avond niet.

Theater
Vol spanning wacht ik ’s avonds op de Sprookjesbuggy, maar daar zit Droesem weer in. Geen Hannah, maar wel loopt die stoere Buddy Brave mee. Die is cool! De show is weer erg grappig en ik kan alle liedjes meezingen. Als deze zaterdagvoorstelling is afgelopen ga ik buiten in de rij om nog met Droesem op de foto te gaan. Het is vakantie, dus we spelen nog wat in de speeltuin en na een goede nacht (met regen op het dak, dat klinkt zo gezellig) ga ik vol spanning weer naar de Sprokkelplaats. Misschien is Hannah er! Ik vind het namelijk zo gaaf als zij Doei ouwekoei zegt. Helaas, ze is er niet. Dus knutsel ik iets leuks voor haar om in de speciale Sprookjescamping-brievenbus te doen. Vanmiddag zullen we naar huis gaan… ik krijg er gewoon pijn van in mijn buik dat ik Bumpie de Beer niet heb gezien. Er is nog een kans, vanmiddag is er nog een kindershow. Wij gaan eerst nog even zwemmen in dat te gekke zwembad en dan: zie ik Hannah! Yes, ze is terug van avontuur. Later, in het theater is zij samen met Tati de toffe Toverfee om samen met een groepje kinderen een show te geven. Er zijn kids die zingen of dansen. Dat had ik eigenlijk ook wel gewild, maar daar moet je je voor aanmelden (en toen wilde ik niet). Volgende keer… want ik wil ieder jaar graag een weekend, of langer, naar de Sprookjescamping. Het is er zo gaaf! En nu er dit jaar een nieuwe verhuuraccommodatie, de Sprookjeskota, is… komen we vast en zeker terug! Voor nu pakken we de auto in en roepen we bij de slagboom heel hard: DOEI OUWEKOEI (want dat mag je alleen op de camping zeggen… vorige keer zei ik het thuis tegen oma en dat is best raar :-)).

alt

Meer informatie over de Sprookjescamping: www.sprookjescamping.nl