Wij testen Sjef Specht & Willie Worm, van Identity Games. Eerst wordt de boomstronk met rode specht uit de verpakking gehaald. Dan een groene rups, draaischijf en ronde papiertjes. Tja, we hebben echt de handleiding nodig om hier een spel van te maken. Het blijkt eenvoudig. We draaien het bovenste deel van de boomstronk, spannen hier het papiertje strak. Dan moet de veer in de vorm van een rups in elkaar worden gedrukt en in de stronk worden gemanouvreerd. Gelukt! Nu kan het spel beginnen.
Schrikken
Een draai aan de schijf… geel. Dat betekent dat we de specht mogen laten toeslaan bij het gele deel op de boomstronk. Op de ‘spinner’ (wij noemen het liever een draaischijf) is ook een vakje dat je twee keer mag prikken en een vakje waarbij je een beurt overslaat. Je trekt dus specht Sjef op zijn tak naar achteren en hij prikt dan met zijn scherpe snavel een gaatje in het papier bij de kleur die je hebt gedraaid.Telkens moet je de schijf draaien naar de juiste kleur waardoor er steeds meer gaatje in het papier ontstaan… en dan… ploep… de rups schiet naar buiten. Het is telkens toch weer schrikken wanneer dit gebeurt. Dit maakt Sjef & Willie tot een spannend en verrassend spel.