Bij ons thuis is – na heel wat jaren gesteggel op de basisschool – onze dochter het stempeltje dyslexie gekregen. Samen met haar heb ik het hele traject doorlopen en ze heeft grote sprongen vooruit gemaakt (na een achterstand) en vele slimme ezelsbruggetjes geleerd. Zelf heb ik nooit een onderzoek gedaan en dus geen stempeltje, maar ik weet bijna zeker dat ik dyscalcullie heb. Echt, ik draai ieder boven de 20 om en alleen al als ik aan cijfers denk krijg ik een paniekerig ‘dit kan ik niet’-gevoel.
Tip voor Handleiding
Genoeg over onze eigen situatie. Er zijn namelijk veel mensen, jong en oud, met genoemde lees- of rekenklachten. Voor hen tip ik drie boeken, omdat ik daar zelf ook zo benieuwd naar ben. Dit is dus geen review of recensie, maar een tip van GaafvoorKinderen.nl.
Dyslexie of dyscalculie
Lannoo Campus heeft in december 2021 drie Wegwijs-boeken – een Handleiding en twee Werkboeken - uitgebracht. Hiermee kunnen kinderen en jongeren leren omgaan met de psychosociale problemen bij dyslexie of dyscalculie.
Handleiding Wegwijs in dyslexie en dyscalculie
Kinderen en jongeren met een leerstoornis hebben vaak te kampen met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld. Met het behandelprotocol Wegwijs in dyslexie en dyscalculie leren deze jeugdigen omgaan met hun leerstoornis. De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, omgaan met negatieve gedachten en angst, en copingvaardigheden om uitdagende situaties het hoofd te bieden. Deze op wetenschappelijk onderzoek gefundeerde handleiding voor gedragsdeskundigen hoort bij de werkboeken Wegwijs in dyslexie en Wegwijs in dyscalculie.
Wegwijs in dyslexie en dyscalculie – handleiding. Training in het leren omgaan met een leerstoornis. Geschreven door Jojanneke van der Beek, Martine Mönch, Sylke Toll & Hans van Luit.
Werkboeken Wegwijs in dyslexie en Wegwijs in dyscalculie
Deze werkboeken zijn voor kinderen die wel eens angstig, somber of onzeker zijn omdat ze dyslexie of dyscalculie hebben. De werkboeken horen bij de training Wegwijs in dyslexie en dyscalculie. In deze training legt het kind samen met de trainer een avontuurlijke route af. De route is een deel van een grote reis: het leven van het kind met dyslexie of dyscalculie. Het kind maakt verschillende tussenstops, waarbij het uitleg en oefeningen krijgt om beter om te gaan met dyslexie of dyscalculie. Aan het einde van de route is het kind wegwijs in dyslexie of dyscalculie en kan het vol vertrouwen de reis vervolgen.
Door wie?
Drs. Jojanneke van der Beek is orthopedagoog-generalist en universitair docent.
Drs. Martine Mönch is orthopedagoog-generalist, cognitief gedragstherapeut en universitair docent.
Dr. Sylke Toll is orthopedagoog-generalist en cognitief gedragstherapeut.
Prof. dr. Hans van Luit is orthopedagoog-generalist, klinisch psycholoog en (em.) hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie.