Ook op de huidjes bij de kids van GaafvoorKinderen komen pukkeltjes en problemen als ze gaan puberen. Yep, er moest dus aandacht komen voor de huidverzorging voor tieners. We vonden een relatief nieuw merk: Loïs+Day. Het is bedacht en gecreëerd door Debbie van Weelden (Loïs Lee Wholistic SkinMethod), in nauwe samenwerking met hormoonexpert Vivian Reijs. Uitgetest, uitgebreid en uitgedragen door hun dochters Loïs van Heuvelen en Day Ewbank.
Klein formaat
Onze 14-jarige Pien gaat aan de slag met de Loïs+Day Try Out Kit. Een prima set om het product te testen of om mee te nemen op reis. De inhoud van de Try Out kit (€27,-) is voor een dagelijks skincare ritueel, twee - drie weken lang. Precies goed om te kijken wat Loïs+Day voor jouw huid doet!
Dus Pien ging aan de slag met het drie stappen ritueel, The Ritual genaamd, bestaande uit Balmalicious, Lovely Lotion en Pretty Oil. Allemaal speciaal voor de tienerhuid!
Happy skin + happy hormones = happy teens
De enige manier om een goed huidverzorgingsritueel vol te houden is door het verslavend lekker te maken... zo satisfying! We lezen eerst hoe we de drie producten moeten gebruiken en gaan dan aan de slag met het schoonmaken van de huid met Balmalicous. Dat doe je zo: Verwarm een beetje Balmalicious tussen je handen en masseer de balm in. Relax en kom tot rust #metime. Maak het Loïs+Day Cleansing Doekje nat onder de warme kraan en wring goed uit. Het gaat om de warmte van het doekje, niet het vocht. Leg het warme doekje over je gezicht en relax tot deze is afgekoeld. Wrijf zachtjes met het doekje en verwijder zo de Balmalicious en al het vuil. Spoel ’m uit en herhaal met de andere kant zodat alle restjes (oog)make-up en vuil van je gezicht zijn.
Er wordt gebruik gemaakt van castorolie, ook wel wonderolie genoemd. Dit heeft zowel een reinigende als verzorgende werking en ondersteunt het zelfherstellende vermogen van de huid. Wordt gebruikt om vuildeeltjes uit de huid aan te trekken en maakt de poriën vrij van bacteriën. Goed om acné tegen te gaan. De roze kleur komt van Alkanet Root, een ingrediënt dat ontstekingsremmend en helend werkt.
Lotion Up en voeg Pretty Oil toe
Na de reiniging kan je kiezen: breng eerst de Lovely Lotion aan op je huid en daarna de Pretty Oil, of meng de twee formules in je handpalm en breng je het daarna op je huid aan. Whatever works for you. Zes keer sprayen met de Lovely Lotion en een drupje Pretty Oil is gemiddeld. Maar, in de winter heeft je huid misschien wat meer olie nodig, en in de zomer - of als jouw huid wat vetter is - juist wat minder. Het leuke is, je kunt dus zelf gaan ervaren en ontdekken wat je huid nodig heeft. En iedere dag je huidverzorging precies daarop aanpassen!
Pretty Oil is speciaal voor de tienerhuid gecreëerd, die een ander vetzuurprofiel heeft dan de huid van een volwassene. Daarom meer oliën met een hoog gehalte aan linolzuur. Zoals druivenpit olie en saffloer olie. Maar ook de huid-lieveling jojoba (bijna identiek aan huideigen sebum). Calendula staat bekend om verzachtende en ontstekingsremmende werking voor de huid, helpt de huid herstellen en bevat veel antioxidanten. Bijzonder aan de Pretty Oil is de toevoeging van de algjes die de huid helpen beschermen tegen blauw licht en luchtvervuiling.
Real
Pien gebruikt de Try Out kit tot de skincare op is, ongeveer in 2,5 week. Ze raakt helaas wat gefrustreerd want de pukkeltjes lijken wel erger te worden in plaats van minder. Jammer en zoals het bij puberende tieners gaat… ze blijft mopperen, en besluit iets meer make-up op te smeren. Geen oplossing, dat beseffen we ons van GaafvoorTieners. Dat wordt toch spoedig de The Ritual full size (€ 69,-) van Loïs+Day voor haar aanschaffen, want het gaat goed werken als je het langer gebruikt.
Goed om te weten dat oprichtster Debbie ook meldt: be real. Geen sprookjes, geen filters: een mooie, gezonde huid ontstaat niet overnight, huidverzorging is een werkwoord. En soms heb je daar doorzettingsvermogen en geduld voor nodig, het kan wel drie tot vier weken duren voordat je effect ziet. Maar dan heb je wel een flawless glow!
Goede basics en inspirerende hormooneducatie
Uiteraard ontwikkelde Debbie van Weelden 100% natuurlijke, meukvrije producten en formules die passen bij tieners. Waarbij zij zich liet adviseren door Loïs en Day, tieners hebben immers andere prio’s (zoals geur). Ook de branding werd door de naamgevers op de voet gevolgd, waarbij ze zelfs het laatste woord hadden. Maar het belangrijkste voor Loïs+Day is de hormoon- en lifestyle-educatie. Natuurlijk helpt een goed skincare ritueel bij het krijgen van een mooie glow en het voorkomen van onzuiverheden, maar de rol van hormonen en voeding wordt door Loïs+Day echt in de spotlight gezet. In de basis een focus op acne triggers, uiteindelijk groeit dit uit tot een brede kennis van hormonen en hun invloed op het vrouwelijke welzijn. Als zij één ding leerden met hun eigen kroost was het wel dat deze doelgroep een compleet andere aanpak nodig hebben dan volwassenen. Geen ‘saaie’ teksten, maar peer-to-peer communicatie waarbij de vorm leidend is. Zodat de educatie niet voelt als ‘saaie whatever’ maar de doelgroep inspireert en motiveert.