Gaaf voor Kinderen

Domaine des Ormes

Iedere zomervakantie is het weer even afwachten waar Gaaf voor Kinderen vakantie gaat vieren. Vorige zomer stonden we tien nachten op dezelfde camping, maar de zomer van 2015 wordt versnipperd over diverse campings. Als 6-jarig meisje vind ik dat best lastig, want net als ik vriendinnetjes heb gemaakt, gaan papa en mama verder naar de volgende camping. Natuurlijk heeft het ook voordelen want op deze manier zie je veel verschillende bestemmingen, zitten we nooit dagen lang in de auto op weg naar de volgende camping of vakantiepark én heb je juist ook weer meer mogelijkheden om korte vriendschappen te sluiten. Zo had ik voor een midweek een Nederlands vriendinnetje op Sunparks De Haan aan de Belgische kust en reden we daarna in een paar uurtjes naar Bretagne. Voor een lang weekend verbleven we op een grote Les Castels camping: Domaine des Ormes.

200 hectare

Begin van de middag rijden we via Mont Saint Michel naar Domaine des Ormes, iets onder Saint Malo. We nemen de afslag naar het domein van 200 hectare en rijden aan op een grote poort met op de achtergrond een prachtig kasteel. Wauw! Voor dit kasteel een grote grasmat, wat een golfbaan blijkt te zijn. De camping is ermee omringd. Gaaf dus als je ouders golfen. Die van mij doen dat niet, maar er blijkt echt veel meer te doen te zijn op deze camping. Bij de receptie blijkt onze nature hut nog niet gereed te zijn, maar dat geeft niets. We ploffen neer op het terras en samen met mijn broer Mees (9) haal ik een ijsje terwijl onze ouders iets te drinken nemen en kijken hoe golfers afslaan en kinderen leren te waterskiën. We zitten hier in het ‘hart’ van de camping en het is gezellig druk. Logisch wel, want hier is gratis wifi, restaurants, terrasjes, een speelhal en de supermarkt. Er is tijd om boodschappen te halen en verse broodjes te kopen in die supermarkt, daarna lopen we langs de verschillende zwembaden en eindigen bij de receptie. Yep, onze nature hut is schoon en we krijgen de sleutel van ‘tortue’. Dat is ‘schildpad’ in het Frans… en dat blijkt wel als we onze te gave houten hut zien.

Nature hut is zó tof!

Via een klein trappetje komen we op het omheinde terras en openen we de houten deur van onze hut. Het ziet er zó tof uit. Er is een raam in de vorm van een schildpad (vandaar de naam), het dak is van (nep) riet en binnen is álles van hout. Echt ‘nature’. De gekleurde kussen op de bank maken het vrolijk. De keuken is ruim en voorzien van koffiezetapparaat, servies, pannen, broodrooster, alles… Via een halletje met links het toilet en de badkamer (met hele ruime douche) komen we in onze slaapkamer met een stapelbed en extra bed en een slaapkamer met breed en hoog twee-persoonsbed. Het ziet er allemaal gezellig uit, dat komt door het houtwerk. Mama raakt enthousiast als ze in de keuken het houten luik ziet wat je open kunt klappen (in plaats van een afzuigkap) maar juist ook het eten en drinken door aan kunt geven. Ze schenkt limonade voor ons in en ik pak het via dat doorgeefluik aan en zo zitten we die middag te relaxen op ons terras. Takkie, onze hond, kan vrij rondlopen omdat het terras afgesloten is met een hekje en touwconstructie. Iedereen is blij!

De camping is gaaf!

’s Avonds blijkt er meteen een vuurwerkshow op de camping te zijn. Dat wordt dus meteen een latertje, want vuurwerk is natuurlijk alleen leuk als het donker is. Tegen 23 uur verzamelt ‘de camping’ zich rond het ‘kleine’ zwembad waar eerst een film te zien is over ridders. Heel grappig, want het speelt zich duidelijk op het terrein van de camping af. De film gaat na zo’n kwartier over in een echte show rondom het zwembad. Cool. De ridders gaan elkaar te lijf met zwaarden waarbij het er ruig aan toe gaat doordat aan de zijkant regelmatig een grote vlam wordt ontstoken. Aan het eind van de show, als alles goed is afgelopen, volgt een schitterend vuurwerk. We zijn onder de indruk en ik houd mijn handen op mijn oren omdat ik de knallen niet zo leuk vind.

De volgend dag bekijken we de camping nog beter terwijl wij de hond uitlaten. We lopen eerst langs de drie nature hutten aan de rand van het bos. Wij hebben het schildpadden thema, maar er is ook een houten hut in Babar thema. Dat ziet er ook prachtig uit. In het bos achter onze houten nature hut zien we in de bomen boomhutten. Niet zomaar boomhutten, maar hutten waar je survivalend naar toe gaat. Het echte outdoor werk. Het ziet er stoer uit, maar is niet echt iets voor gezinnen. Ik ben blij dat wij gewoon met beide benen op de grond blijven. Bij Domaine des Ormes hebben ze trouwens wel andere boomhutten, gewoon met een trap. Er is zelfs een boomhut met verdiepingen. Tijdens ons rond je met het hondje zien we diverse boomhutten maar ook waterlodges. Dat maakt de Les Castels camping ook zo speels en afwisselend: er zijn verschillende accommodaties. Van stacaravan tot boomhut en van nature hut tot eigen tent. Soms met uitzicht op de luxe golfbaan, soms uitzicht op het water van de visvijver of het outdoorcircuit en soms op het zwembad. Opvallend is het dat de camping groot is, maar zo totaal niet aanvoelt. Het is gezellig rustig doordat het terrein zo groot is. Zelfs bij het zwembad doet het niet druk aan. Dat komt omdat er een binnenbad is, een buitenbad met glijbanen en golfbad en een speciaal zwembad voor jongere kinderen. Ideaal dus. Na een paar uur poedelen en vooral veel glijden van de glijbaan (papa doet ook mee) is het tijd om een rondje te waterfietsen.

Actief zijn

Op deze camping kost het geen moeite om actief bezig te zijn, in de natuur. Er liggen gratis waterfietsen klaar om een kort rondje mee te maken. Zo kun je onder de survivalbaan door waterfietsen. Er is een speciaal kindercircuit waar veel gebruik van wordt gemaakt, maar mijn broer en ik vinden dat niet zó leuk (te spannend). Misschien als we groter zijn. Voor nu ziet het er leuk uit hoe andere kinderen tussen de bomen klimmen op touwladders. Ik vermaak mij in de speeltuin en mijn broer blijft eindeloos hangen bij het voetbalterrein. Er is ook animatie, van zowel de camping zelf als van touroperators als Eurocamp. Ik ga een keer knutselen, maar eigenlijk vind ik het ook gewoon chill om in de automatenhal te kijken, in de speeltuin vriendinnen te maken en naar de pony club te gaan. Yes, er lopen regelmatig pony’s over de camping. Je kunt een ponyritje maken vanuit de pony club en daar ben ik ook graag. Ze zien er zo lief uit. Na een dag rondkijken op de camping mogen wij zelf vrij rondlopen. Soms is het even zoeken waar onze hut staat, maar er zijn ook genoeg Nederlanders om de weg aan te vragen. Ik vind het best jammer dat we maar een lang weekend op deze camping zijn. Het is hier écht gaaf.

We maken nog een ochtend uitstapje naar St. Malo en bekijken de oude binnenstad. Superleuk hoor, maar ook erg toeristisch. Mijn broer en ik zijn blij als we weer bij Domaine des Ormes zijn, zodat we naar het zwembad kunnen en lekker kunnen rondhangen met onze vakantievrienden. Wij zijn hier nog lang niet klaar, dus ik zeg tegen mama: Boek de Les Castels camping Domaine des Ormes maar weer voor volgend jaar!

Meer lezen over de Les Castels campings? Surf naar www.camping-castels.nl.