Gaaf voor Kinderen

Bezoek aan Wildlands en Parc Sandur

Vakantiepark verkennen
Op vrijdagmiddag komen wij aan bij de cottage van Parc Sandur in Emmen. De incheck bij dit Center Parcs is zo gepiept en na het uitladen van onze weekendtassen zitten we snel aan de borrel.
Wij hebben een fijn huisje met een verdieping én we kijken uit op het water. Net als vrijwel alle andere cottages. Dit vakantiepark heeft zeer diverse cottages, van groot tot kleiner en het is ook duidelijk te zien dat er privé cottages van eigenaren tussen staan. Het centrum van het park ziet er – net als bij alle andere Center Parcs – tropisch uit. Toch onderscheidt Sandur zich door het thema van Drenthe: stenen en hunebedden. Dat ziet er gezellig uit!
Verder is er in het overdekte centrum een zwembad, meerdere restaurants, bowling, sportcentrum, speelparadijs voor kinderen en een Plus supermarkt. Dit betekent, ‘normale’ prijzen en dat is handig voor een gezin op vakantie.

Op expeditie
’s Ochtends halen wij verse broodjes in de supermarkt (en lekkere luxe broodjes voor onze lunch) en vertrekken we bijtijds naar Wildlands Adventure Zoo Emmen. Op voor een expeditie op de pool, over de savanne en door de jungle. Dat alles op één dag! De auto parkeren wij voor een tientje vlakbij de ingang van de dierentuin en voor wij het weten staan we bij het Kompas alwaar wij een keus gaan maken of we naar Serenga, Nortica of Jungola gaan. We besluiten om de plattegrond te bestuderen onder het genot van een kop koffie. Voor 7,50 euro krijgen wij een Wildlands thermo-mok en kunnen wij de hele dag door re-fill koffie en thee halen. De kinderen hebben onbeperkt limo in een praktisch drinkzakje. Ideaal. We besluiten door de (middelste) poort van Serenga te gaan.

Op safari
Achter de poort van het Zonnepaleis komen we in een Afrikaans dorp waar de kinderen geiten en ezels kunnen aaien. Het oogt heel sfeervol en alles in tot in de kleinste details verzorgd – van handen wassen na het aaien van de dieren tot prachtige muurschilderingen. Via de stokstaartjes en prairiehondjes die gewoon het wandelpad over kunnen steken komen we bij de leeuwenberg. Via het houten pad over het water kunnen we alle dieren goed zien. Bij de Serenga Safari truck staan wij tien minuutjes in de rij voor wij echt op safari gaan. De truck rijdt door een rivier naar giraffen, zebra’s en langs een neushoorn. Wij genieten van de ontdekkingsreis langs wilde dieren. Jammer voor ons dat we een dag met wat regenbuien hebben uitgekozen en dus regelmatig wat spetters op ons hoofd krijgen. Hierdoor is het waarschijnlijk wel rustiger in de dierentuin en staan wij kort in de rij.

Apen voeren
Bij de bavianenarena worden de apen net gevoerd en mogen bezoekers groente naar de bavianen werpen. Daarna spelen de kinderen op trommels in de Djembé academy én wandelen we door het verblijf van de kamelen. Ja, je leest het goed. Je loopt via treincoupés door het terrein waar de kamelen leven. Super mooi gemaakt.
Er is voor kinderen tussen alle dierenverblijven (van kuil tot heuvel) genoeg te spelen, in speeltuintjes maar ook in een goudmijn of waterspeelplaats. Doordat tijdens ons bezoek er regelmatig wat regen valt, komen ze daar niet uitgebreid aan toe.

Naar de pool
We verlaten Serenga en besluiten naar Antarctica te gaan. Op naar de pool! We passeren pelsrobben en zeeleeuwen als we op weg zijn naar het pinguïnstrand. We zijn echt in een andere wereld en dat is grappig. We lopen tot het eind waar het ijsberenverblijf is, maar helaas verstopt hij/zij zich. Wat echt gaaf is in Wildlands; je kunt bij diverse dierenverblijven ‘onder water’ kijken zoals hier bij de ijsbeer en ook bij de nijlpaarden.

Testvlucht met Arctic 1
De voorstelling in het Norticatheater laat voor ons wat te lang op zich wachten dus gaan we naar de 4D-testride Arctic 1. We staan een klein kwartier in de rij en zoeken binnen de beste plek voor de testvlucht met het onderzoeksvoertuig. Dan blijkt dat we naar een tweede ruimte gaan waar we mogen zitten, met een 3D-bril op, en we vliegensvlug door de lucht, onder water en over land reizen. Prachtig én spannend. We moeten er heel hard om lachen en tegelijk geven een beetje angstgilletjes. Toch is het avontuur snel voorbij en besluiten we gewoon nóg een keer te gaan… de rij is weg, dus we zitten zo weer in Arctic 1. Gaaf!

Naar de tropen
Die attractie was een welkome afwisseling omdat we even konden zitten, want we maken hier bij Wildlands wel meters. We lopen weer naar het Kompasplein en gaan naar het mysterieus groene Jungola. Ook hier gaan we via een prachtige poort een nieuw werelddeel verkennen. Het is lekker warm (en vochtig) en de vlinders vliegen ons om de oren in de vlindervallei. Even zijn we de kinderen kwijt, maar die hebben zich verstopt in het bamboedoolhof. We zien bootjes varen en de topattractie zoals het op de plattegrond omschreven staat willen wij ook doen. Wat een mazzel, er is geen rij. We gaan aan boord en maken een boottocht over Rimbula River. Via een speaker worden wij op de hoogte gehouden waar we varen en wat we gaan zien, zo varen we langs de oevers van het groene oerwoud, tussen de eilanden van de slingerapen door, vlak langs ringstaartmaki’s en olifanten en door een grot met een geheim…

Jungle trail
Het is al einde dag en we zijn redelijk moe. We pakken nog een laatste kopje ‘gratis’ koffie (dankzij de re-fill service voelt het of alles gratis is) en limo en dan gaan de kinderen (8 en 11 jaar) nog even los in de jungle trail. Via touwladders en wiebelende hangbruggen lopen zij door de toppen van de bomen naar hutjes boven de Rimbula River. Alles ziet er even gaaf uit.
Een ruim voldoende
Wij hebben volop genoten van een dag dierentuin Wildlands. Waarschijnlijk hebben we enorm geluk gehad met deze rustige dag waardoor wij vrijwel nergens in de rij hoefden te staan en zo alles goed konden doen en veel dieren hebben gezien.

Edutours
Extra leuk was de ontmoeting met EduTours. Een vrolijke 'verkoper' op een fiets die uitstekend in zijn rol zat en meer vertelde over leeuwen. De kinderen mochten zelfs de poot van een leeuwin voelen. Bijzonder!

Wij geven Wildlands Zoo een dikke ruim voldoende!

Uitrusten in je cottage
Moe en voldaan gaan wij terug naar Centers Parcs Sandur. Heerlijk om in onze cottage uit te rusten en weg te kijken over de waterpartij en het vele groen. Overigens, de bedden slapen prima.

Vissen en spelen
Die zondag trekken we er op uit in het vakantiepark. Eerst zwemmen. Voor Center Parcs is het een relatief klein zwembad (zonder golfslagbad) maar voor ons gezin is het prima. Er is een waterglijbaan en spetteren met water blijft altijd leuk. We lopen Center Parcs mascotte Orry nog tegen het lijf, die met de jongere kinderen aan het dansen is. Helaas blijkt het bingo niet door te gaan en vanwege de regen ging de activiteit bij de kinderboerderij ook niet door. Zelf dus op naar de boerderij waar we vrolijke varkentjes en kippen spotten.

In de vele speeltuintjes wordt er nog gesprongen op het luchtkussen en via de kabelbaan naar de andere kant ‘gezoefd’. Opvallend: veel jongens en mannen staan heerlijk relaxt bij hun cottage te vissen. Je kunt overal de hengel uitwerpen.

Hunebedden
Vlakbij onze cottage is een soort hunebed nagebouwd en wij besluiten om de echte in de omgeving te gaan zoeken. Er zijn er genoeg – en via Google zijn de hunebedden makkelijk te vinden. Drenthe is een verrassend leuke provincie en op één middag hebben wij natuurlijk te kort om veel te ontdekken. Wij komen dus terug.

Voor nu was het een fantastisch weekend op een vakantiepark. Lekker relaxt in het mooie, groene Parc Sandur en een waanzinnige ontdekkingsreis door Wildlands Zoo in Emmen.

Tekst en beeld: Marije Smit / www.SchrijfSter.com

Meer lezen over Wildlands Adventure Zoo Emmen? Check www.wildlands.nl.

Informatie over en boeken van Center Parcs Parc Sandur?